Fri frakt över 500 kr  /

 Telefon: 0500-42 87 00  / 

KÖPVILLKOR


2017-05-08 | Organisationsnummer: 556668-7058

Fraktpris

Inrikes (Sverige)

Frakten kostar endast 69 kr (inkl. moms).
Fri frakt för beställningar över 500 kr.

EU (Danmark och Finland)

Frakten kostar endast 99 SEK till Danmark, endast 199 SEK till Finland (inkl. moms) .
Fri frakt för beställningar över 999 SEK.

Priser

Priser i butiken är angivna inklusive moms i svenska kronor (SEK), som grundinställning.
Vill ni se priserna exklusive moms så använd momsväljaren för att byta presentation. (Ej i mobilversion)

Momsväljare  Sportgymbutiken.se

Leveransområde

Vi levererar inom Sverige, Finland och Danmark.


Leveranstid

Vanligen 2-5 helgfria arbetsdagar (Finland och Danmark ytterligare någon dag).
Varierar beroende på vilka produkter som beställs och aktuell lagerstat vid detta tillfälle.

Vi ersätter inte direkt eller indirekt skada som vållats av att vi levererar senare än vad som förväntas.


Leveransmetod - Inrikes Sverige

Mindre sändningar

0-1 kg (inte skrymmande) sänds vanligtvis med PostNord Varubrev 1:klass och lämnas i brevlåda, hämtas på utlämningsplats om skrymmande.
1 kg till ca 20 kg (inte skrymmande) sändes med DHL Servicepoint och hämtas på utlämningsplats.
Till företagskunder sänds vanligtvis order direkt till mottagarens leveransadress med pakettjänst.

Tyngre och/eller skrymmande sändningar

Leverans sker med speditör till angiven leveransadress under dagtid. Samtliga speditionsfirmor levererar normalt till markplan/ bottenvåning.
Vi skickar vanligtvis alltid med PostNord eller DHL, men förkommer även sändningar som skickas direkt från leverantör med andra speditörer.

Önskas kvällsdistribution eller inbärgning så kontakta oss för prisförfrågan för aktuell leverans.
Kan även avhämtas på lokal speditionsdepå efter överenskommelse.
Kvällsdistribution brukar vara ca 1500-2000kr beroende på ort.
Inbärning brukar kosta ca 1000-1500 kr (inbärning och mottagera behjälplig ca 190 kr)

Avisering

Vi bokar alltid avisering vid leverans till privatperson.
Uppge mobilnummer för SMS-avisering (DHL Servicepoint/PostNord Varubrev). PostNord lämnar avi i brevlåda om varubrev varit skrymmande och får hämtas på utlämningsplats
Om ni inte har mobilnummer så sker aviseringen till e-postadressen som lämnats på ordern.

Endast privatpersoner har avisering vid varje sändning.
Övriga kunder måste kontakta oss innan sändning för att avisering skall kunna ske.

Leveransmetod - Hämtas butikslager, Skövde

Det kan eventuellt vara leveranstid på produkterna som du valt, du kan inte hämta ordern innan vi meddelat att den är klar.
Kontakta oss gärna på telefon 0500-428700 om du har några frågor rörande din beställning.

Avisering

Vi skickar er ett mejl, eller slår en signal när ordern är att hämtas.
Du hämtar den på lagret i anslutning till vår fysiska butik på Stallsiken i Skövde.
Ange gärna önskemål under "Kommentar till kundtjänst", lagret är vanligtvis bemannat dagtid men vi kan lösa avvikelser i bland.


Leveransmetod - EU (Finland och Danmark)

Mindre sändningar

0-1 kg (inte skrymmande) sänds vanligtvis med PostNord Varubrev 1:klass (ej Finland) och lämnas i brevlåda, hämtas på utlämningsplats om skrymmande.

1 kg till ca 20 kg (inte skrymmande) sändes med DHL Servicepoint och hämtas på utlämningsplats.
Till företagskunder sänds vanligtvis order direkt till mottagarens leveransadress med pakettjänst.

Tyngre och/eller skrymmande sändningar

Leverans sker med speditör till angiven leveransadress under dagtid. Samtliga speditionsfirmor levererar normalt till markplan/ bottenvåning.
Vi skickar vanligtvis med DHL, men det förkommer även sändningar som skickas direkt från leverantör med andra speditörer.

Önskas kvällsdistribution eller inbärgning så kontakta oss för prisförfrågan för aktuell leverans.
Kan även avhämtas på lokal speditionsdepå efter överenskommelse.
Kvällsdistribution brukar vara ca 1500-2000kr beroende på ort.
Inbärning brukar kosta ca 1000-1500 kr (inbärning och mottagare behjälplig ca 190 kr)

Avisering

Vi bokar alltid avisering vid leverans till privatperson.
Uppge mobilnummer för SMS-avisering (DHL Servicepoint).
Om ni inte har mobilnummer så sker aviseringen till e-postadressen som lämnats på ordern.

Endast privatpersoner har avisering vid varje sändning.
Övriga kunder måste kontakta oss innan sändning för att avisering skall kunna ske.

Betalningssätt

  • Kortbetalning, VISA
  • Kortbetalning, MasterCard / EuroCard
  • Swedbank Direktbetalning
  • Faktura (39 kr i avgift)
    För privatperson sker leverans endast till folkbokförd adress. Automatisk kreditkontroll görs vid beställning.
    Vi skickar ut fakturan som pdf-fil på angiven e-post.
    Om ni har/får problem med elektronisk faktura så kontakta oss så hjälper vi er manuellt.
  • Delbetalning (39 kr i avgift)

Klarna - Delbetalning

Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning. Det finns flera alternativ att välja på och du väljer själv det mest passande.
Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden.

  Uppl.-
Avgift
Avi-
Avgift
Års-
ränta
Dröjsmåls-
ränta
Effektiv
ränta*
Faktura 0kr 39kr 0% 26% 0%
3 mån 95kr 29kr 0% 26% 11,45%
6 mån 195kr 29kr 0% 26% 13,29%
24 mån 295kr 29kr 9,95% 26% 20,80%
36 mån 295kr 29kr 9,95% 26% 19,49%
Konto 0kr 29kr 19,90% 26% 29,44%

*Den effektiva ränta är beräknad på 10 000 kr

Säkerbetalning

Vi använder DIBS Payment Services, som sänder informationen krypterad över internet.

Minsta ordervärde

99kr är lägsta varuvärde för att order skall expedieras.

Outlösta paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera dig kostnaderna för returfrakt, expeditionskostnad etc. Du blir debiterad med en minimiavgift på 299:- vid outlösta paket. Försändelsen ligger normalt på uthämtningsstället i 7-14 dagar innan den returneras till oss.

Observera att outlöst paket inte faller inom ramen för ångerrätt.

Ångerrätt

Privatperson har rätt att nyttja sin ångerrätt inom 14 dagar efter det att varan mottagits.

Ångerrätten regleras enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler DAL och gäller endast privatperson.
Vill du läsa hur lagstiftaren formulerat sig så följ denna länk. Länk till lagen »

För att nyttja din ångerrätt meddelar du att du ångrat ditt köp inom tiden för ångerfristen på 14 dagar och sedan returnerar du varan till oss. Du kan även lämna varan i vår butik i Skövde.

Registrera ditt ångerköp via vårt formulär Retur på "Din sida" eller kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.

Har du inte användarnamn och lösenord till "Din sida" så beställer du nytt lösenord på denna sida "glömt" lösenord »


Om du inte vill använda ovanstående alternativ för att meddela kan du använda den standardblankett för åberopande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram för detta ändamål och skicka till oss. Blanketten finns att hämta på Konsumentverkets hemsida, se www.konsumentverket.se


Du får full ersättning för fraktkostnad i samband med köpet och produktens pris, förutsatt att varan ej hanteras i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Har du hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion så görs avdrag för ersättning för varans värdeminskning.

Ångerrätten gäller ej för underkläder samt kosttillskott.
Du svarar själv för returfrakten. Tänk på att det är du som kund som ansvarar för att varan inte skadas under transporten till oss i samband med retur. Ifall du har kvar det emballage som vi använde när vi skickade ordern till dig är det bra att använda detta även för returen. Saknar du detta bör du tänka på att produkten kan utsättas för stötar och skador under transport så ett ytteremballage och stötdämpande material mellan detta och artikelns förpackning är bra att använda. Sätt inte någon tejp direkt på varans butiksförpackning utan lägg den en annan kartong.

Ordersedel eller annan dokumentation, som visar vem du är måste medfölja samt uppgift om när du handlade utav oss, om du inte använder vårt formulär på "Din sida" och anger returnummer.

Det enda som det kostar dig att nyttja din ångerrätt är alltså kostnaden för att returnera produkten till oss. Kostnaden för frakten till oss beror på vilken speditör du använder samt storlek och vikt.
Kund som avbokar beställning som redan skickats från oss faktureras för våra kostnader för returen. Kostnaden beror på storleken/vikt på paketet.

Återbetalning

Vi betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar.
Återbetalningen sker till det betalningsalternativ som ordern haft. Om du till exempel betalade din order med betalkort, sätter vi tillbaka beloppet på samma kort. Klarnafakturor regleras mot din skuld till klarna.

Bytesrätt

Vi på Sportgymbutiken finner det naturligt att erbjuda mera än vad lagen säger och erbjuder fraktfri bytesrätt på kläder och skor i 14 dagar på ordrar inom Sverige.
Det är ju inte alltid att stoleken är vad man förväntat sig. För att underlätta får du fri returfrakt och fri frakt vid byte av storlek på köpta kläder och skor. Självklart kan du även byta färg i de fall det förekommer, om den inte motsvarat din förväntning.

För att kunna godkänna byte så är det en förutsättning att varan som skall returneras ej hanteras i större omfattning än som varit nödvändigt för att prova dess storlek.
Produkten skall alltså inte ha använts och samtliga etiketter skall finnas kvar.

Snabbast hantering

  • Registrera ditt byte via formuläret på "Din sida" eller kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.
  • Lägg ny beställning på samma produkt i rätt storlek.
  • Ange i kassan under ”Kommentar till kundtjänst” Byte finns registrerat.
  • Vi lägger med retursedel tillsammans med den nya beställningen.
  • Så snart vi mottagit returen från dig så återförs betalningen. Även eventuell fraktkostnad om ordern inte uppkom till fraktfrigräns.

Vill du inte ligga ute med betalning eller höjd kredit hos klarna under tiden för bytet

  • Registrera ditt byte via formuläret på "Din sida" eller kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.
  • Ange i samband med att du registrerar bytet vilken storlek du vill byta till och att vi skall mejla dig retursedel.
  • Retursedel skickas till din registrerade e-mailadress.
  • Så snart vi mottagit returen från dig så skickas det nya plagget/skorna ut till dig i den storlek som du angav på registreringen.



Reklamation

Ansvaret för beställda varor övergår på köparen när varan lämnats till respektive transportföretag. Transportskador skall anmälas omgående till speditören, vi står i dessa fall för eventuell returfrakt. Kontrollera alltid att ert gods är oskadat vid leveranstillfället. Eventuella transportskador skall vara registrerade eller skall registreras när leveransen sker. Det går inte att åberopa transportskador i efterhand.

För reklamation av produkter av märke Abilica, NordicTrack, Pro-Form, Nordic, Everlast, Sport Supply,
SKLZ, Redcord, Weider ska ni använda följande formulär:
Länk till formulär »


För reklamation av produkter av märke Master, Tunturi, Bremshey, ska ni använda följande formulär:
Länk till formulär »


För reklamation av produkter av märke Mspa ska ni använda följande formulär:
Länk till formulär »


För reklamation av produkter av märke AEE ska ni använda följande formulär:
Länk till formulär »


För reklamation av produkter av märke Cleanmate ska ni använda följande formulär:
Länk till formulär »


För reklamation av produkter av märke Gyroway, Inmotion och Ninebot ska ni använda följande formulär:
Länk till formulär »



För reklamation av övriga märke/fabrikat skall formuläret som finns att fylla i på "Din sida" användas.
Du får användarnamn och lösenord i samband med din första beställning om du inte redan är kund hos oss. Läs mer om inloggningen på första frågan under FAQ/Hjälp »
Länk till Din sida »

 

Vid synliga skador bifoga bild så är det enklare att hjälpa er.
Det åligger köparen att ankomstkontrollera varan vad gäller felaktigheter eller felexpediering.

Vid ev. felsökning och reparation svarar kunden för transport av produkten som skall repareras till av Sportgymbutiken godkänd och anvisad reparatör. Dessa fraktkostnader betalas av kunden om ingen annan överenskommelse har skett. Felsökning och reparation i hemmet kan i vissa fall ske mot en extra kostnad.


Garantier

Vi följer Konsumentverkets råd och den lag och rätt som gäller vid reklamationer.

Samtliga varor har ett års garanti (gäller endast vid hemmabruk) om inte annat anges, vid normal användning.

Utöver detta tillämpar vi konsumentköplagen som ger kunden rätt att reklamera en vara inom tre år. Förutsättningen för reklamation är att du kan påvisa att det är fel på varan och inte slitage, etc.
Garantin gäller inte detaljer av förbrukningskaraktär, såsom t ex. batterier, förslitningar av produkten som är en följd av normal användning, felaktig montering eller brist på underhåll, efterkontroll av skruvar o dyl.
Anser du att din vara är felaktig så måste du som kund meddela oss om felet "inom skälig tid" efter att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid.

Vårt eller ditt ansvar?
Under de sex första månaderna efter köpet är det säljarens (vår) sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste bevisa att felet fanns från början.

För att eventuell överenskommen garanti skall gälla utöver hemmabruk (gäller exempelvis företag, föreningar, kommuner, brf, myndigheter ect.) så skall utrustningen genomgått service av certifierad servicetekniker vid minst ett tillfälle varje sex månaders period. Skriftligt serviceprotokoll skall finnas.
 
Vi rekommenderar dig att spara fakturan eller kvittot eftersom dessa alltid måste visas upp för att garantin ska gälla. Skriv gärna ut din orderbekräftelse som du mottagit på din mejladress du angav i samband med ditt köp.

Vid eventuella garantireparationer av vår utrustning skicka epost till support@sportgymbutiken.se så får ni hjälp av vår servicepersonal. Vi ersätter inte kostnader för reparation vid annan verkstad, servicefirma eller resekostnader, utöver de som är godkända av Sportgymbutiken.

Begagnade varor, (i förekommande fall) kan ha kortare garanti (normalt 3 månader).

Varumärken

Produktnamn som förekommer på dessa sidor är varumärken och/eller registrerade varumärken som tillhör respektive företag, Sportgymbutiken erkänner ifrågakommande rättighetsinnehavares rätt till dessa varumärken.

Personuppgiftslagen (PUL)

När du beställer av oss ger du oss samtidigt din tillåtelse att spara ditt namn, adress och telefonnummer tillsammans med uppgifter om vad du handlat i vår databas.
Vi behandlar självfallet dina uppgifter som personhandlingar med särskild hänsyn och delar dem inte till någon annan.

Montering

De flesta maskiner (cyklar, löpband, gym, bänkar m.fl.) kräver enklare montering. Instruktion medföljer.

Manual medföljer de träningsmaskiner som så kräver. Denna är på engelska, norska eller svenska beroende på produkt.

Övrigt

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning, prisförändring eller specifikationsförändring av produkter samt skrivfel på sidorna i butiken.
Om du har någon fråga är du alltid välkommen att skriva, ringa eller e-posta dina frågor till oss. Mer information hittar du under Kontaktuppgifter.




Fraktfritt på alla beställningar över 500kr!
Läs de vanligaste frågorna som vi brukar få från våra kunder »
Fynda på vår rean »

Sportgymbutiken - din leverantör av träningsutrustning!
Nöjda kunder

Omdöme på Pricerunner:
5 av 5
Läs våra kundomdömen



Omdöme på Kelkoo:
5 av 5
Läs våra kundomdömen

Följ oss

 

2016-12-29

Vad ska du tänka på när du köper multigym?

Är du trött på att trängas på gymmet? Ett multigym är en bra lösning för hemmiljöer eller mindre gym eftersom de är kompakta samtidigt som de tränar hela kroppen...
2016-11-10

Vad ska du tänka på när du köper löpband?

Ett löpband är ett bra sätt att komma i form ifall du vill kunna motionera i alla väder, utnyttja din TV-tid till max eller bara njuta av att inte behöva lämna huset för att träna...