Laddar

KÖPVILLKOR


2024-02-27 | Organisationsnummer: 556668-7058

Fraktpris

Kostnad för frakt beräknas automatiskt på din order och visas i kassan, beloppet beräknas på vikt och volym för de produkter du lägger i varukorgen. Handlar du produkter ur flera fraktklasser betalar du bara den högsta fraktavgiften.

Frakten är rabatterad och kostar från 69 kr (inkl. moms) och uppåt.
(Danmark från 79 DKK, Finland från 8 EUR.)

Det är alltid fraktfritt att hämta order på vårt butikslager i Skövde
Expeditionsavgift för hantering och administration tillkommer endast på returfrakt.

Priser

Priser i butiken är angivna inklusive moms i svenska kronor (SEK), som grundinställning.
Vill ni se priserna exklusive moms så använd momsväljaren för att byta presentation. Vill ni se priserna i DKKEUR, så använd valutaväljaren intill.. 

Leveransområde

Vi levererar inom Sverige, Danmark och Finland.
Kunder från Åland ombeds kontakta oss per mejl för information om beställning.

Leveranstid

Vanligen 2-5 helgfria arbetsdagar (Finland och Danmark ytterligare någon dag).
Varierar beroende på vilka produkter som beställs och aktuell lagerstat vid detta tillfälle.

Vi ersätter inte direkt eller indirekt skada som vållats av att vi levererar senare än vad som förväntas.

Leveransmetod

Hämta hos ombud

Order med en fraktdragande vikt under 20 kg kan hämtas hos ombud.


Hemleverans

Alla order avsett vikt och volym kan beställas med leverans till angiven leveransadress. Hem, arbete eller företagsadress.

Leverans sker med speditör till angiven leveransadress under dagtid. Samtliga speditionsfirmor levererar normalt till markplan/ bottenvåning.
Vi skickar vanligtvis alltid med PostNord eller DHL, men det förkommer även sändningar som skickas direkt från leverantör med andra speditörer.

Önskas kvällsdistribution eller inbärning så kontakta oss för prisförfrågan för aktuell leverans.
Kan även avhämtas på lokal speditionsdepå efter överenskommelse.
Kvällsdistribution brukar vara ca 500-2000 kr beroende på ort.
Inbärning brukar kosta ca 1000-1500 kr (inbärning om mottagare är behjälplig ca 500-1000 kr)

Avisering
Vi bokar alltid avisering vid leverans till privatperson.
Uppge mobilnummer för SMS-avisering (DHL Servicepoint/PostNord Varubrev). PostNord lämnar avi i brevlåda om varubrev varit skrymmande och får hämtas på utlämningsplats.
Om ni inte har mobilnummer så sker aviseringen till e-postadressen som lämnats på ordern.

Endast privatpersoner har avisering vid varje sändning.
Övriga kunder måste kontakta oss innan sändning för att avisering skall kunna ske.


Hämtas på butikslager, Skövde

Det kan eventuellt vara leveranstid på produkterna som du valt, du kan inte hämta ordern innan vi meddelat att den är klar.
Kontakta oss gärna på telefon 0500-428700 om du har några frågor rörande din beställning.

Avisering
Vi skickar er ett sms, mejl eller slår en signal när ordern är klar att hämtas.
Du hämtar den på lagret i anslutning till vår fysiska butik på Kåsatorpsvägen 9 i Skövde.
Ange gärna önskemål under "Kommentar till kundtjänst", lagret är vanligtvis bemannat dagtid men vi kan lösa avvikelser i bland.

Leveranshinder

Eventuella tilläggsavgifter som uppkommer till följd av att speditör inte kan leverera till DIG kommer debiteras till dig med speditörernas riktiga fraktkostnad och eventuella hanteringskostnader.

Detta kan uppkomma vid till exempel bomtur, outlöst paket fel eller ny utleverans. Vi fakturerar er med det ordinarie belopp som speditör fakturerat oss på din sändning.


Exempel på avgifter, belopp varierar beroende på sändningens storlek.

• Mottagare som erhållit avisering men som inte har bokat leverans inom 4 arbetsdagar, debiteras ca. 90-600 kr
• Mottagare som angivit felaktiga eller bristfälliga adressuppgifter på sin order debiteras ca. 340 kr
• Mottagare som inte är på plats enligt överenskommen tid med speditör debiteras ca. 140-690 kr
• Outlöst paket. Mottagare som inte hämtar ut sitt paket hos ombud debiteras ca. 300 kr.
Försändelsen ligger normalt på uthämtningsstället i 7-14 dagar innan den returneras till oss. Observera att outlöst paket inte faller inom ramen för ångerrätt.

Betalningssätt

Privatperson 

Med Klarna kan du betala direkt med Swish, VISA, MasterCard och American Express. Du kan även välja att betala mot faktura eller dela upp din betalning. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden.


Fakturatjänst för myndighet (30 dagar netto)

Till myndigheter inom offentligsektor skickas elektroniskfaktura, glöm inte att ange er referenskod i meddelanderutan till oss.

Fakturatjänst för Organisation/Företag

Betalningar på faktura hanteras antingen av vår partner Klarna eller av Billie för företagsköpare. Var uppmärksam på betalningsinformationen som skickas ut av vår partner. Du kan enkelt hantera dina fakturor i Billie köparportal.


Säkerbetalning

All information för betalning skickas krypterad.


Minsta ordervärde

99kr är lägsta varuvärde för att order skall expedieras.


Retur- och återbetalningspolicy

Ångerrätt

Privatperson har rätt att nyttja sin ångerrätt inom 14 dagar efter det att varan mottagits.

Ångerrätten regleras enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler DAL och gäller endast privatperson.
Vill du läsa hur lagstiftaren formulerat sig så följ denna länk. Länk till lagen »

För att nyttja din ångerrätt meddelar du att du ångrat ditt köp inom tiden för ångerfristen på 14 dagar och sedan returnerar du varan till oss. Du kan även lämna varan i vår butik i Skövde.

Registrera ditt ångerköp via vårt formulär Retur på "Mina sidor" eller kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.

Har du inte användarnamn och lösenord till "Mina sidor" så beställer du nytt lösenord på denna sida "glömt" lösenord »


Om du inte vill använda ovanstående alternativ för att meddela kan du använda den standardblankett för åberopande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram för detta ändamål och skicka till oss. Blanketten finns att hämta på Konsumentverkets hemsida, se www.konsumentverket.se


Du får full ersättning för fraktkostnad i samband med köpet och produktens pris, förutsatt att varan ej hanteras i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Har du hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion så görs avdrag för ersättning för varans värdeminskning.

Ångerrätten gäller ej för underkläder, badkläder, kosttillskott, reservdelar eller demonstrationsexemplar och kundreturer som köpts till reducerat pris.
Du svarar själv för returfrakten. Tänk på att det är du som kund som ansvarar för att varan inte skadas under transporten till oss i samband med retur. Ifall du har kvar det emballage som vi använde när vi skickade ordern till dig är det bra att använda detta även för returen. Saknar du detta bör du tänka på att produkten kan utsättas för stötar och skador under transport så ett ytteremballage och stötdämpande material mellan detta och artikelns förpackning är bra att använda. Sätt inte någon tejp direkt på varans butiksförpackning (i förekommande fall) utan lägg den en annan kartong.

Ordersedel eller annan dokumentation, som visar vem du är måste medfölja samt uppgift om när du handlade utav oss, om du inte använder vårt formulär på "Din sida" och anger returnummer.

Det enda som det kostar dig att nyttja din ångerrätt är alltså kostnaden för att returnera produkten till oss. Kostnaden för frakten till oss beror på vilken speditör du använder samt storlek och vikt.
Kund som avbokar beställning som redan skickats från oss faktureras för våra kostnader för returen. Kostnaden beror på storleken/vikt på paketet.

Återbetalning

Vi betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar.
Återbetalningen sker till det betalningsalternativ som ordern haft. Om du till exempel betalade din order med betalkort, sätter vi tillbaka beloppet på samma kort. Klarnafakturor regleras mot din skuld till klarna.

Bytesrätt

Vi på Sportgymbutiken finner det naturligt att erbjuda mera än vad lagen säger och erbjuder fraktfri bytesrätt på kläder och skor i 14 dagar på ordrar inom Sverige.
Det är ju inte alltid att stoleken är vad man förväntat sig. För att underlätta får du fri returfrakt och fri frakt vid byte av storlek på köpta kläder och skor. Självklart kan du även byta färg i de fall det förekommer, om den inte motsvarat din förväntning.

För att kunna godkänna byte så är det en förutsättning att varan som skall returneras ej hanteras i större omfattning än som varit nödvändigt för att prova dess storlek.
Produkten skall alltså inte ha använts och samtliga etiketter skall finnas kvar.

Snabbast hantering

  • Registrera ditt byte via formuläret på "Din sida" eller kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.
  • Lägg ny beställning på samma produkt i rätt storlek.
  • Ange i kassan under ”Kommentar till kundtjänst” Byte finns registrerat.
  • Vi lägger med retursedel tillsammans med den nya beställningen.
  • Så snart vi mottagit returen från dig så återförs betalningen. Även eventuell fraktkostnad om ordern inte uppkom till fraktfrigräns.

Vill du inte ligga ute med betalning eller höjd kredit hos klarna under tiden för bytet

  • Registrera ditt byte via formuläret på "Din sida" eller kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.
  • Ange i samband med att du registrerar bytet vilken storlek du vill byta till och att vi skall mejla dig retursedel.
  • Retursedel skickas till din registrerade e-mailadress.
  • Så snart vi mottagit returen från dig så skickas det nya plagget/skorna ut till dig i den storlek som du angav på registreringen.



Reklamation

Ansvaret för beställda varor övergår på köparen när varan lämnats till respektive transportföretag. Transportskador skall anmälas omgående till speditören, vi står i dessa fall för eventuell returfrakt. Kontrollera alltid att ert gods är oskadat vid leveranstillfället.
Eventuella transportskador skall vara registrerade eller skall registreras när leveransen sker. Det går inte att åberopa transportskador i efterhand.

Vid synliga skador bifoga bild så är det enklare att hjälpa er.
Det åligger köparen att ankomstkontrollera varan vad gäller felaktigheter eller felexpediering.

Registrera reklamation via vårt formulär Reklamation på "Mina sidor" eller kontakta Service och reklamation så hjälper vi dig.
Har du inte användarnamn och lösenord till "Mina sidor" så beställer du nytt lösenord på denna sida "glömt" lösenord »


Vid ev. felsökning och reparation svarar kunden för transport av produkten som skall repareras till av Sportgymbutiken godkänd och anvisad reparatör. Dessa fraktkostnader betalas av kunden om ingen annan överenskommelse har skett. Felsökning och reparation i hemmet kan i vissa fall ske mot en extra kostnad.


Garantier

Vi följer Konsumentverkets råd och den lag och rätt som gäller vid reklamationer.
Samtliga varor har ett års garanti om inte annat anges, vid normal användning i hemmiljö.

Utöver detta tillämpar vi konsumentköplagen som ger kunden rätt att reklamera en vara inom tre år. Förutsättningen för reklamation är att du kan påvisa att det är fel på varan och inte slitage, etc.
Garantin gäller inte detaljer av förbrukningskaraktär, såsom t ex. batterier, förslitningar av produkten som är en följd av normal användning, felaktig montering eller brist på underhåll, efterkontroll av skruvar o dyl.
Anser du att din vara är felaktig så måste du som kund meddela oss om felet "inom skälig tid" efter att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid.

Vårt eller ditt ansvar?
Under de sex första månaderna efter köpet är det säljarens (vår) sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste bevisa att felet fanns från början.

För att eventuell överenskommen garanti skall gälla utöver hemmabruk (gäller exempelvis företag, föreningar, kommuner, brf, myndigheter ect.) så skall utrustningen genomgått service av certifierad servicetekniker vid minst ett tillfälle varje sex månaders period. Skriftligt serviceprotokoll skall finnas.
 
Vi rekommenderar dig att spara fakturan eller kvittot eftersom dessa alltid måste visas upp för att garantin ska gälla. Skriv gärna ut din orderbekräftelse som du mottagit på din mejladress du angav i samband med ditt köp.

Vid eventuella garantireparationer av vår utrustning skicka epost till support@sportgymbutiken.se så får ni hjälp av vår servicepersonal. Vi ersätter inte kostnader för reparation vid annan verkstad, servicefirma eller resekostnader, utöver de som är godkända av Sportgymbutiken.

Begagnade varor, (i förekommande fall) kan ha kortare garanti (normalt 3 månader).


Hem
Produkter avsedda för träning i hemmiljö några timmar per dag.
Utrustning med märkningen H (Hem) har 1-3 års garanti i hemmamiljö beroende på produkt, vilket står i informationen om produkten.

Företagsgym, hotell, bostadsrättsföreningar, sjukgymnaster, skolor, institutioner, idrottsföreningar och liknande har ingen garanti på dessa produkter.

Lättare kommersiell Utrustning
Produkter avsedda för träning upp till 4-6 timmar per dag beroende på produkt

Utrustning med märkningen L (Lättare kommersiell utrustning) har 1-3 års garanti i hemmamiljö beroende på produkt, vilket står i informationen om produkten.

Företagsgym, hotell, bostadsrättsföreningar, sjukgymnaster, skolor, institutioner, idrottsföreningar och liknande har 1-3 års garanti beroende på produkt, vilket står i informationen om produkten.
Garantin omfattar inte slitagedelar som bromsklossar, linhjul, vajrar, justeringsskruvar, kullager, gummiband, fjädrar och liknande.


Kommersiell Utrustning
Produkter avsedda för träning upp till 8-12 timmar per dag.

Utrustning med märkningen K (Kommersiell utrustning) har 1-3 års garanti i hemmamiljö beroende på produkt, vilket står i informationen om produkten.

Företagsgym, hotell, bostadsrättsföreningar, sjukgymnaster, skolor, institutioner, idrottsföreningar och liknande har 1-3 års garanti beroende på produkt, vilket står i informationen om produkten.
Garantin omfattar inte slitagedelar som bromsklossar, linhjul, vajrar, justeringsskruvar, kullager, gummiband, fjädrar och liknande.


Professionell miljö, gym har 1 års garanti.
Garantin omfattar inte slitagedelar som bromsklossar, linhjul, vajrar, justeringsskruvar, kullager, gummiband, fjädrar och liknande.

 

Allmän information
Samtliga produkter måste underhållas för att de skall få längre livslängd och fungera på bästa sätt.

Övrigt angående garanti:
Garanti gäller inte om produkten monterats fel eller inte skötts enligt manualen, om produkten utsatts för yttre påverkan, varit placerad i fel miljö (t.ex. en motionscykel utomhus) eller utsatts för onormalt brukande eller likande.


Varumärken

Produktnamn som förekommer på dessa sidor är varumärken och/eller registrerade varumärken som tillhör respektive företag, Sportgymbutiken erkänner ifrågakommande rättighetsinnehavares rätt till dessa varumärken.

Dataskyddsförordningen (GDPR)

Dataskyddsförordningen (GDPR) gäller för hela EU och har ersatt Personuppgiftslagen (PUL) 2018-05-25. Sport & Gym Butiken JTC AB, 556668-7058 är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter vid order eller abonnerande av nyhetsbrev.

Dataskyddsförordningen syftar till att skydda enskilda individer mot att deras personliga integritet kränks när personuppgifter behandlas. Lagen gäller för behandling av personuppgifter i hela samhället och för verksamhet som bedrivs såväl av myndigheter, företag och enskilda individer. Sportgymbutiken värnar om den personliga integriteten. Vi prioriterar alltid skyddet av all information du anförtror oss och följer naturligtvis de lagar och regler som finns.
På vår webbplats kommer du som kund att behöva uppge personuppgifter för att genomföra köp. Dessa uppgifter är helt nödvändiga för att köp skall kunna genomföras eller för att du skall kunna erhålla nyhetsbrev.

Genom att handla hos Sportgymbutiken accepterar du naturligtvis att vi behandlar dina personuppgifter för;
  • att kontrollera att köparen är vem den utger sig för att vara.
  • att ta betalt och utföra leverans av order.
  • att kunna hjälpa kund med reklamation, ångerrätt och garantiservice.

Genom att abonnera på nyhetsbrev samtycker du vi behandlar dina personuppgifter för;
  • utskick av nyhetsbrev.

I samband med tillhandahållandet av våra tjänster över Internet använder Sportgymbutiken olika samarbetspartners, även partners utanför EU. I dessa fall är Sportgymbutiken personuppgiftsansvarig och har reglerat dessa mellanhavanden avseende hanteringen av personuppgifter genom personuppgiftsbiträdesavtal med samtliga partners.

Sportgymbutiken bevarar dina personuppgifter 36 månader efter senaste order, detta för att kunna hantera eventuella reklamationer och garantiärenden.

Sportgymbutiken vidtar lämpliga åtgärder för att hålla de personuppgifter som behandlas aktuella och att gallra inaktuella samt på andra sätt felaktiga eller onödiga personuppgifter. Sportgymbutiken vidtar även lämpliga tekniska och organisatoriska informationssäkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter.


Montering

De flesta maskiner (cyklar, löpband, gym, bänkar m.fl.) kräver enklare montering. Instruktion medföljer.

Manual medföljer de träningsmaskiner som så kräver. Denna är på engelska, norska eller svenska beroende på produkt.

Övrigt

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning, prisförändring eller specifikationsförändring av produkter samt skrivfel på sidorna i butiken.
Om du har någon fråga är du alltid välkommen att skriva, ringa eller e-posta dina frågor till oss. Mer information hittar du under Kontaktuppgifter.